شرایط صادرات چیست؟

صادرات موفق نیاز به رعایت اصول خاص خود دارد

آنچه در این مقاله میخوانید:

شرایط صادرات چیست

صادرات مناسب ترین زمینه برای درآمد زایی

صادرات در شرایط کنونی ایران برای تولید کنندگان و تجار می تواند فرصتی مغتنم برای کسب درآمد سرشار باشد. وجود بازارهای مناسب در کشورهای همسایه وداشتن درآمد ارزی و به صرفه بودن این درآمد نسبت به قیمت تمام شده در ایران، صادرات را بهترین گزینه جلوه می دهد.

اما برای انجام این کار صاحبان کسب و کار باید پیش زمینه هایی را آماده و به نکاتی توجه کنند.

 سنجش شرایط در بازار هدف صادرات

مهمترین کاری که یک فرد قبل از صادرات باید انجام بدهد این است که شرایط بازار هدفش را بشناسد.دانستن اینکه محصولاتش باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا مورد استقبال قرار گیرد.یا حتی بیابد که آیا محصولش در کشور هدفش جایی برای رقابت دارد یا نه.ممکن است شما محصول پرفروشی در ایران داشته باشید ولی همان محصول در کشورهای همسایه مورد استقبال قرار نگیرد.تفاوت های فرهنگی،رسومات و… می تواند تفاوت های زیادی در سلایق و در نتیجه بازار هدف صادرات ایجاد کند.همچنین شما ممکن است در قیمت به علت های گوناگون نتوانید با سایرمحصولات رقابت کنید .پس باید از زوایای گوناگون به کسب وکار و بازار و محصولات نگاهی انداخت و پس از اطمینان به سراغ بازار هدف و پیدا کردن مشتری رفت.

پیدا کردن مشتری برای محصولات صادراتی

برای آنکه بتوان مشتریان بیشتری برای محصولات صادراتی یافت .صاحبان کسب وکار باید به وسیله شرکت درنمایشگاه های بین المللی ،هیئات تجاری که به کشورهای گوناگون سفر می کنند،تماس وارتباط با سفارتخانه ونمایندگی های ایران،حضور و مذاکرات مستقیم با خریداران،استفاده از اطلاعات تجاری مطمئن و یا حتی از طریق اینترنت، مشتریان محصول خود رابیابند.

مدارکی که صادرکنندگان باید داشته باشند

برای اینکه بتوان صاردات انجام داد .صاحبان کسب و کار ابتداباید کارت بازرگانی داشته باشند .اگر با صادرات محصولات مورد نظر موافقت نامه کلی وجود نداشته باشد شما باید یک مجوز صدور نیز اخذ شود.بسته به نوع محصول اگر نیاز به استاندارد های خاص داشته باشد این استانداردها باید کسب شده تا اجازه فروش داشته باشند. دسته محصولات نباتی و دامی نیاز به گواهی بهداشت و قرنطینه دارند.اگر محصولات گوناگون و یکدست نباشد یک صورت عدل بندی نیز باید تهیه شود.

تهیه این مجوزات هرکدام را می توان به عنوان هفت خوان رستم دید. البته هر فرد می تواند شخصا این مجوزات گوناگون را اخذ کنید ولی در این مسیر مشکلات و سختی های بسیاری وجود دارد.که انجام این کارها توسط فرد به صرفه نخواد بود.

صادرات در گمرک چطور است

برای صادرات نیاز است ابتدا :

  • اخذ مجوزات لازمه صادرات کالا از سازمان ها و وزارت خانه های مربوطه،بسته به نوع محصول
  • ارزش گمرکی محصولات باید توسط کارشناسان مربوطه طبق درخواست افراد باید مشخص گردد.
  • تهیه پیش فاکتور یا پروفرما برای خریدار بعد از تعیین ارزش توسط گمرک
  • بسته بندی و آماده سازی محصولات برای صادرات بسته به نوع ،حجم،ویژگی های محصول و طبق توافق با مشتری خارجی
  • بستن قراردادی جهت حمل و نقل کالا
  • گواهی بازرسی نیز به درخواست مشتریان بابت تایید محصولات توسط شرکتی قابل اطمینان بین طرفین صادر می شود.

 7-گواهی مبدأ نیز توسط اتاق بازرگانی منطقه صادر کننده محصول ،بر اساس فاکتور فروش،بارنامه حمل و نقل و پروانه گمرکی صادر می شود

8-افراد یا وکیل آنها می توانند بادر دست داشتن مدارک(کارت بازرگانی و….) می توانند اظهارنامه صادراتی تنظیم نمایند.

در آخر با بررسی محصولات ارسالی و اظهار نامه صادر کننده با اظهار نامه بازرسان گمرک و پرداخت مبالغ گمرکی  سر انجام محصولات طبق قرارداد ارسال به مقصد صادر خواهد شد.

آنچه برای صادرات بهتر است انجام شود.

ما برخی پیش نیاز های لازم برای صادرات را بیان کردیم . ولی آنچه در این راه نقش اصلی را بازی می کند خستگی نا پذیری و تلاش صادر کننده است. برخی از پیش نیاز ها باید توسط خود افراد تهیه شوند ولی بخش های اداری و گمرکی این کار را می توان با هوشمندی کوتاه تر کرد .افراد و موسساتی که در این زمینه متخصص هستند می توانند میانبر این مسیر باشند.

 

 

 

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *